четвъртък, 2 декември 2010 г.

Подкараха 13-годишен хюндай с вода



На Бахамите 19-годишният Джеймс Тачъл, студент по машиностроене в университета в Единбург, по време на летния си отпуск е разработил и направил технология, която позволява да се съкрати разходът на гориво с поне 30 процента. За експеримента си Тачъл е решил да използва обикновена питейна вода, която повишава ефективността на нормалния двигател с вътрешно горене, съобщава autoclub.bg, цитирайки изданието The Bahamas Weekly.
За реализирането на проекта е взет Hyundai Elantra, произведен през 1997 г., с бензинов агрегат. Тачъл с още няколко млади инженери поставили допълнителен резервоар с вода, от който под въздействието на 12-волтов електрически разряд се получават водород и кислород. Тези два химически елемента отиват в двигателя с вътрешно горене, смесват се с бензина и подобряват процеса на изгаряне на горивото.
Това пък позволява да се снижи разходът на гориво с над 30 процента и да се намалят вредните емисии.
Тачъл е реализирал своя проект с подкрепата на Авелаино Макгибън, който в миналото е работил за GM, Ford и Chrysler, а сега е собственик на McGibbons Auto - компания за възстановяване на стари коли.
Младият инженер пък се заканва че скоро ще направи двигател, който ще работи изцяло с вода. Преди две години японската фирма Genepax показа в Осака електромобил, който използва за гориво вода. На опитния автомобил е нужен само един литър вода, за да се движи един час със скорост 80 км/ ч. Според информацията дадена от създателите на автомобила, той може да използва каквато и да е вода - дъждовна, речна или дори морска. Технологията е наречена Water Energy System (WES). Тя има същата логика, както и останалите двигатели с горивни елементи, при които се използва водород за гориво. Главната особеност на системата Genepax е това, че при нея се използва колектор от електроди мембранен тип (МЕА), който е произведен от специален материал, способен с помощта на химическа реакция да „раздели" водата на водород и кислород.
Този процес е аналогичен на технологията за производство на водород чрез реакция между металхидрид и вода. Основната разлика при WES е това, че водородът се извлича от водата за по-продължително време. Освен това за МЕА не е нужен специален катализатор, а платина, при това в количество, не по-голямо от нужното и за обикновена филтрираща система при бензиновите автомобили.
При тази система няма нужда от използването на преобразувател на водорода и от водородни резервоари с високо налягане. Именно те са един от основните проблеми пред водородните автомобили.
Освен пълната липса на вредни отпадъци двигателят Genepax има много по-дълъг живот.
„Моторът ще продължи да работи дотогава докато разполагате с бутилка вода, за да зареждате от време на време", казва генералният директор на Genepax Киоси Хирасава. „Голямото предимство е свързано с това, че за зареждане на акумулаторите не е нужна специална инфраструктура или зарядни станции, както е за повечето съвременни електромобили", допълва специалистът…

24 часа, 24.08.2010, стр.20 

Няма коментари: